Har ni någon gång varit på en tredagars konferens, kommit hem och sedan försökt summera för er själva vad ni egentligen kom fram till?
Många företag har inget uttalat syfte med sina möten eller konferenser vilket leder till att en stor del av investeringen går förlorad. Ett sätt att undvika detta kan vara att tänka i tre faser — före, under och efter.
Före
Paradoxalt nog kan det viktigaste i den här fasen vara att tänka “vad ska vi ha gjort när allt är över?”. Dvs att sätta sig in i att konferensen eller mötet är över, allt är sagt, allt är gjort och alla är på väg hem. Vad rör sig i huvudet på konferens- eller mötesdeltagarna? Vilka förståelser eller verktyg är nycklar för att tillsammans kunna ta nästa steg?
Skapa en plan för konferensen eller mötet. Man kommer långt på en punktlista, skriv ned konkreta saker som kan checkas av efteråt. Gör det så mätbart som möjligt.
Boka redan nu ett datum för uppföljning av mötet eller konferensen. Alla deltagare ska ha utrymme för uppföljning och analys i sin kalender för att kunna följa upp.
Under
Följ planen! Se till att den plan som utarbetats följs så att ni åstadkommer det ni kommit överens om.
Efter
Följ upp! Ta den tid som behövs för att följa upp och återkoppla överenskomna punkter. Urholka inte investeringen genom att låta det gå alldeles för lång tid efteråt.